Wat is een virus en hoe worden vaccins gemaakt?

zondag 18 oktober 2020 | aanvang 20:00 uur | Spreker: Huib van de Donk
Locatie: Leeuwendaalkerk (de lezing is hier terug te kijken) | toegang gratis

Wat is een virus en hoe wordt een vaccin tegen corona gemaakt? Hoe komt het dat sommige bedrijven nu voorop lopen in de ontwikkeling met een vaccin en waarschijnlijk toch later beschikbaar zullen zijn? Leeft een virus of is het dood? Wat moet een vaccin kosten? Welk vaccin komt in Nederland beschikbaar? Dat alles en meer kom je te weten in deze lezing.

De urgentie voor een vaccin is groter dan ooit. Het virus heeft in hoog tempo een enorme hoeveelheid mensen gedood of doodziek gemaakt. Net als mazelen, hiv en influenza maakte dit coronavirus een succesvolle oversprong vanuit het dierenrijk naar het mensenrijk. De medische infrastructuur raakte ontwricht, er is geen effectieve behandeling en de enige remedie is een verregaande lockdown van de maatschappij die de economie in een acute recessie stort. Kortom, een vaccin is erg belangrijk!

Meer informatie en aanmelden

Bent u geïnteresseerd? De lezing is op 18 oktober en begint om 20.00 uur in de Leeuwendaalkerk (Oranjelaan 62, 2281 GG Rijswijk). Aanmelden voor de lezing is niet verplicht, maar er is beperkte plek aanwezig. Dus verzeker uzelf van een plek door u via de volgende link aan te melden: https://forms.gle/4AtVo2GreS7eDQWHA.

Over Huib van de Donk

Huib van de Donk heeft in verschillende functies voor het ministerie van Volksgezondheid gewerkt: toezicht op geneesmiddelen die met biotechnologie zijn geproduceerd, kwaliteitsbewaking van de vaccins die gebruikt worden in het Rijksvaccinatieprogramma en de inspectie.