750 jaar kerkmuziek in Rijswijk

zondag 14 mei 2017 |aanvang 20:00 uur| toegang gratis | Oude Kerk te Rijswijk

“Loven soe wilt mijn siel den Heer”

De muzikale inspiratiebronnen voor de jonge protestantse kerk in Nederland.

Logo 750 jaar kerk in Rijswijk
750 jaar kerk in Rijswijk

In deze bijzondere Leeuwendaallezing, die volledig in het teken staat van 750 jaar kerk in Rijswijk, zullen weonderzoeken hoe de muziek uit de vroege reformatietijd heeft geklonken in het oude Rijswijk. Wat werd er zoal gezongen tijdens de Hagepreken bij de Hoornbrug? En zijn de psalmen nou wel of niet afkomstig van volksliedjes? En wat deden die Haagse ‘Rijswijkloopers’ uit Den Haag in de Oude Kerk? En hoe zal de oude gemeentezang geklonken hebben? Waarom waren de kerkgangers uit Maarten ’t Harts “Psalmenoproer” zo woedend?

Speciaal voor deze gelegenheid zal deze bijzondere Leeuwendaallezing niet zoals gewoonlijk in de Leeuwendaalkerk worden gehouden, maar in de Rijswijkse Oude Kerk.Duo Serenissima voert liederen uit de 16e en 17e eeuwse liedbundels uit. Onder leiding van een voorzanger zingen we met de aanwezigen een psalm van Datheen, en de ‘nieuwe berijming, onder begeleiding van het prachtige Reichner-orgel van de Oude Kerk.

Spreker:
Henny Heikens

De avond staat onder leiding van Henny Heikens (Amsterdam, 1960), cantor-organist van de OudeKerk te Rijswijk. Henny studeerde orgel, koordirectie en kerkmuziek aan het SweelinckConservatorium Amsterdam, waar hij tot op de dag van vandaag ook verbonden is als docent. Henny treedt regelmatig op als organist en beiaardier en is daarnaast ook actief als componist van diverse koor- en orgelwerken.

Aanvang: 20:00 u
Locatie: Oude Kerk, Herenstraat 62B, Rijswijk.

Lezing gemist?

Heeft u deze lezing gemist of wilt u graag nog eens terugluisteren? Dat kan via de website van kerkdienstgemist.nl:
Opname Leeuwendaallezing 14 mei 2017 (doorspoelen naar 6:20 min).

Het programmaboekje behorend bij deze lezing is hier te downloaden:
Leeuwendaallezing 14 mei 2017